הרעיון של להופיע ראשון בגוגל הוא תמיד קורץ לא משנה באיזה גודל העסק שלך, מה תקציב הפרסום שלך ומהן השאיפות שלך בנוגע לעסק ולהתפתחות שלו. הקידום האורגני היא אחת מטכניקות הפרסום המובילות באינטרנט שמטרתה בעצם היא לקדם את האתר שלנו במעלה תוצאות החיפוש לביטויי מפתח מסוימים. לפני שתרוצו לשכור חברת קידום – חשוב שתכירו לפחות רשימה קצרה זו של מושגים כדי לנהל שיחה ערה ובעלת ערך הן עבורכם והן עבור חברת הקידום לגבי העבודה המשותפת שלכם (לאו דווקא לפי סדר החשיבות שלהם).
- מילת מפתח – חבילת הקידום של האתר שלכם תתומחר באחד משני האופנים הבאים: בהתאם לכמות מילות המפתח שיקדמו עבורכם או התאמת חבילה מותאמת אישית לעסק ולתקציב פרסום קבוע. מילת המפתח הכוונה לביטוי שהגולש עשוי לחפש בגוגל ובו תרצו להופיע בתוצאות הראשונות כדי שייראה אתכם, ייכנס לאתר שלכם ויוכל להפוך גם ללקוח שלכם. "ביטוי המפתח" או "מילת המפתח" יכולים להיות מילה אחת או ביטוי המורכב מכמה מילים.
- דירוג מילות מפתח – הכוונה היא למיקום של הביטוי בגוגל. לכל עמוד בגוגל יש 10 תוצאות אורגניות (לא ממומנות) והתוצאה משקפת את המיקום של הביטוי. לדוגמה אתר המדורג במקום ה15 בביטוי מסוים – הוא למעשה מופיע בתוצאה 5 בעמוד השני של התוצאות לאותו ביטוי. אם הוא מדורג בתוצאה 67 למשל הרי שהוא מופיע בתוצאה ה7 בעמוד ה7 של התוצאות לאותו ביטוי.
- דוח חודשי – כל חברת קידום שמכבדת את עצמה שולחת ללקוח לפחות דוח אחד במהלך החודש. בדרך כלל הוא יגיע בסיום חודש עבודה ותחילת חודש חדש אולם לכל חברת הקידום יש שיטת העבודה שלנו וזה עשוי להשתנות. העיקר שתקבלו דוח חודשי אחד לפחות מחברת הקידום שתהיו מעודכנים לגבי מיקום הדירוג של ביטויי המפתח שאתם מקדמים, כמות הכניסות לאתר וכו'.
- קישורים חיצוניים – הכוונה היא לקישורים שנכנסים מחוץ לאתר ומקשרים אליו. חלק קריטי בתהליך הקידום וחלק מעבודה הנקראת "בניית קישורים".
- קישורים פנימיים – החלק השני של עבודת "בניית הקישורים" היא בניית קישורים פנימיים. הכוונה היא לקישורים בין עמודים שונים באתר שלכם לעמודים אחרים באתר שלכם. מטרתם היא לחזק את היררכיית העמודים באתר וכן לחזק הרלוונטיות של עמוד לביטוי מפתח מסוים.
- אופטימיזציה – חלק נכבד נוסף בהליך הקידום האורגני הכולל בתוכו תיקון תקלות באתר, ביצוע עבודת התאמה שוטפת של האתר למנועי החיפוש בכל הקישור לביצועים ולתכנים באתר. בהתאם לתקציב אולי אף חברת הקידום תציג לכם שדרוגים במבנה ובעיצוב האתר.
- הסכם עבודה – חיוני לכל עבודת קידום משותפת בין מקדם ללקוח. הסכם העבודה מהגן את האינטרסים של שני הצדדים ושומר עליהם מבחינה משפטית. הלקוח יהיה בטוח שגם לאחר שיפסיק התשלום החברה לא תפגע בו במישרין או בעקיפין בעבודה שביצעה לאורך תקופת הקידום (לדוגמה: לא תסיר קישורים מהרשת שהוציאה אל האתר במהלך תקופת הקידום שכן הלקוח שילם בעבור עבודה זו). החברה מצידה תהיה מוגנת מטענות ותלונות הלקוח בנוגע לפגיעות בדירוג האתר שנוצרו כתוצאה מגורם שלישי (בדרך כלל אדם נוסף שעובד על האתר או עדכוני גוגל הלא צפויים).
- תכנית/אסטרטגיית קידום – לכל חברה יש את תכנית העבודה והקידום שלה. תכנית זו משתנה מחברה לחברה אך לרובן קווי דמיון רבים המושתתים על פי דברים רבים המקובלים בתחום. חברת הקידום לעולם לא תחשוף ללקוח את תכנית העבודה שלה במלואה ולכן אין לבקש זאת ממנה. ניתן כן לבקש דוגמאות למס' פעולות שזו תבצע לטובת קידום האתר.
- כתיבת תוכן לקידום אורגני – כתיבת תוכן לקידום אורגני שונה מכתיבת תוכן מסוגים אחרים. לדוגמה: בעל עסק יכול להיות שכותב תכנים מעולים לאתר שלו עצמו, אולם אלה פונים בשפה שלו לקהל היעד שלו ומציגים את התוכן עבור המשתמש – שזה נהדר, אולם באמצעות התאמות קטנות, שילוב של ביטויי מפתח, שמירה על מבנה מאמר תקין ועיצוב התוכן במאמר (הדגשת הכתב, בוליטים ועוד) רק יהפכו את המאמר למותאם לקידום האורגני.
- מחקר מילות מפתח – פעולה זו מתבצעת עם תחילת העבודה על האתר ובדרך כלל כחלק מאפיון חבילת הקידום עם הלקוח. הלקוח יגיע לחברת הקידום בדרך כלל עם מספר ביטויים שהוא מעוניין לקדם וחברת הקידום תיקח את הביטויים הללו, תבצע חקר מילות מפתח, חקר מתחרים ובדיקת תחרות בגוגל ובהתאם לכך תחליט האם אלו מתאימים להיות הביטויים לקידום או שמא יש לבחור בביטויים אחרים/נוספים.
- דומיין (שם מתחם) – מדובר למעשה בכתובת האתר של העסק.
- תנועת גולשים – הכוונה לכמות המבקרים המגיעים לאתר. אלה יכולים להגיע ממקורות שונים באינטרנט ולכן כדאי להשתמש בגוגל אנליטיקס כדי לבחון את מקורות התנועה. תנועה ממנועי החיפוש נקראים תנועה אורגנית והם רק אחד מערוצי התנועה הקיימים.
- גוגל אנליטיקס – כלי חינמי ונפלא של גוגל למחקר תנועת הגולשים באתר והתנהגותם. אין מקדם שאנו מכירים כיום שאינו עובד עם גוגל אנליטיקס לבדיקה של לפחות מס' פרמטרים בסיסיים וקריטיים כמו כמות כניסות לאתר, מקורות התנועה לאתר, זמן השהייה באתר ואחוז הנטישה של גולשים חדשים.
- כלים לקידום אתרים – חברות קידום שונות מפתחות לעצמן כלים ייחודיים למעקב ושיפור השירות עבור לקוחותיהם. לצד זה ישנן חברות קידום רבות שפשוט עושות שימוש בכלים אחרים שעולים להן לא מעט כסף, אולם מספקות שירותים קריטיים להליך הקידום כמו למשל: מחקר מתחרים, מעקב אחר קישורים, בדיקת תוכן משוכפל ושגיאות קידום, בדיקת מהירות האתר ועוד.
- אלגוריתם – הפורמולה (הנוסחה) לפיה מנועי החיפוש מתוכנתים להציג את התוצאות שלהם. האלגוריתם המפותח, המסובך והאיכותי מכולם הוא כמובן של גוגל. לכן כיום שם נרדף לקידום האורגני הוא הקידום בגוגל. אם תקדם את האתר שלך למנוע החיפוש של גוגל, סביר להניח שהוא גם יעשה את ההתקדמות הנדרשת גם במנועי חיפוש אחרים. רק חלק מהפרמטרים המרכיבים את האלגוריתם ידועים לציבור כמובן.
- שרת אחסון – כפי שתצטרכו לקנות אדמה כדי לבנות עליה בית אז גם באינטרנט שרת האחסון משמש כשטח שעליו יקום ויעמוד האתר. באינטרנט לעומת זאת, התשלום עבור השרת מתחדש בתשלום חודשי או שנתי בהתאם לחברת האחסון שאתם בוחרים.
- קידום אתרים כובע שחור – קידום אתרים באמצעות טכניקות לא חוקיות. מקדמים מסוימים עדיין משתמשים בשיטות אלו לצערנו כדי להראות ללקוחות שלהם תוצאות מהירות ולקנות אותם במילים יפות וטכניקות לא חוקיות, אולם ברגע שגוגל עולה עליהם הם נשלחים לארגז החול של גוגל שמשם קשה מאוד לצאת.
- קידום אתרים כובע לבן – קידום אתרים באמצעות טכניקות טובות, חוקיות וידידותיות למנוע החיפוש. כל הפעולות שיהפכו את האתר לאהוב על ידי מנועי החיפוש ובהתאם למה שהוא רוצה להציג, בחוקים שלו ובהתאם לרוח מנוע החיפוש והיצרנית שלו (גוגל למשל).
- אחוז נטישה – הכוונה היא לאחוז האנשים הנוטשים את האתר לאחר כמה שניות של ביקור בו. למשל אם גולש ייצא מהאתר כמה שניות לאחר שנכנס לעמוד בו הוא ייכנס לסטטיסטיקה הזו. אם הוא ימשיך לגלוש בעמודים נוספים באתר הוא לא ייכלל בה. מכאן אתם יכולים להבין שככל שאחוז הנטישה נמוך יותר – כך טוב יותר.
- עדכוני גוגל – מפעם לפעם (אחת לכמה חודשים/שנים) גוגל משחררת עדכונים פורמליים למנוע החיפוש ומציגים את אותם שינויים או חלק מהם לציבור). עדכונים נפוצים: עדכון פנדה, עדכון פינגווין ועוד.
לסיכום; לפני שאתם משוחחים עם חברת הקידום הקדישו שעה-שעתיים ללמוד על התחום, קראו מספר מאמרים וחזרו שוב על המושגים שקראתם פה. אלה יסייעו לכם בסגירת חבילה שבאמת תתאים לכם ולעסק שלכם ותפחית את הסיכויים שלכם ללכת שולל אחר מילים יפות והבטחות שווא.